tirsdag den 3. maj 2016

Bæredygtighed i børnehøjde.

Mandag d.2.maj 2016

Vi skal lade børnene gøre sig nogle erfaringer. Den bedste læring er der hvor man selv er aktiv.

 

Naturen omkring institutionen, biodiversitet og bæredygtighed i børnehøjde.

Hvordan skaber vi læringsmiljøer udenfor på legepladsen? Hvordan kan vi arbejde med dette. (fødegrundlag, levesteder) Ting vi skal tænke på hvis vi vil tiltrække forskellige dyr.
(Litteratur:Dyr i haven - indret, plant, iagttag - Haveselskabet)

  • Ide: lave fuglekugler sammen med børnene. Hænge op i træer omkring huset for at tiltrække fugle børnene kan se på.
  • Ide: lave små huler i vores "skov" med rafter, presning osv. Tænker det vil være spændende for vores store drenge.
  • Ide: Male med pensler. Når børnene "maler" med vand på legepladsen eksperimentere de. Vi kan kvalificere dette ved at sætte ord på/stille spørgsmål. Vi skal både være sammen med børnene om dette og også lade dem eksperimentere selv. Dette er ikke enten eller - det er både og!!!
  • Ide: lave kuglebaner af materialer fra naturen.










Skal legepladser være pæne????? Børn skal have lov til at grave huller, lege i mudder og med vand, blive beskidte og generelt have mulighed for at eksperimentere.


Science indendørs og udendørs/skabe læringsmiljøer indendørs med fokus på at eksperimentere:

  • Forskellige vægte, målebægere, måleskeer, målebånd, tommestok.
  • Biler - børn kan eksperimentere med hvilke biler der kører bedst, sammenligne osv. (Bog: Axel elsker biler)
  • Sandkasse med .....sand, sten, måleinstrumenter! systematisere og eksperimentere med forskellige materialer fra naturen - sten og pinde osv. i forskellige størrelser.
  • Matematik - de handler meget om at begynde at kategorisere og systematisere. Former, lade børnene lede efter former med ipad.
  • Arbejde med større end, mindre end, lang, kort osv.
At arbejde med tal giver mest mening hvis det er knyttet til et emne man i forvejen arbejder med.





 

 

Arbejde med til næste gang:

Skabe et læringsmiljø med udgangspunkt i hverdagsgenstande, legetøj, naturfænomener mv. i børnehaven.
Anvend en didaktisk model  - begrund dine valg med relevant teori - afprøv dit forløb - formidling af dette d.9.maj.

Jeg vil gerne i gang med at arbejde med skygger med børnene. Tænker at det giver mest mening for børnene lige nu, da vi er godt i gang med at læse i den sorte kanin. Børnene er meget optaget af bogen og vi har læst den 5 gange.
Jeg vil prøve at se på:
  • smittemodel
  • naturfaglig inquiry. (Wynne Harlen)
  • intelligenser (Howard Gardner)
Jeg vil også gerne se på pædagogens rolle. Synes også at børns læring er spændende - æstetiske læreprocesser og i det hele taget hvordan vi som pædagoger skal agere i forhold til børn og deres læring. (Hvilke teoretikere siger noget om pædagogens rolle i en science-sammenhæng?)



     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar