Undervisningsnoter d.9.maj.
Vi startede dagen med at tage ud til nogle søer hvor vi fangede forskellige små ferskvandsdyr. Vi brugte net, undersøgelsesbakker, bestemmelsesnøgler og forstørrelsesglas. Vi var ved tre forskellige søer og i den sidste var der mest liv/flest forskellige dyr.Vi skulle iagttage dyrenes:
- Strategier for bevægelse.
- Hvordan de ånder.
- Hvad de spiser.
- Deres adfærd overfor andre dyr.
Der er spændende at iagttage forskelle og ligheder og se på hvordan de bevæger sig. Dette kan vi sagtens iagttage sammen med børnene.
Bestemmelsesdugene er et godt redskab til at kategorisere dyrene - jeg mener vi har nogle på arbejde - det vil jeg lide tjekke op på! De skal frem og bruges sammen med børnene.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gennemgang af de forskellige forløb!
Vi gennemgik de forskellige forløb og kom med ideer til hinanden. Det var fint at høre om hvad de andre afprøver og hvilke teorier de bruger.Jeg fik lidt mere styr på inquiry, men skal have læst det igen. Wynne Harlen taler også om motivation.
Inquiry tilgang:
- Hvad ved børnene?
- Hvad vækker deres undren.
- Refleksion.
- Opstille en hypotese.
- Undersøgelse
- Konklusion
Vi talte om at det kan være en udfordring at arbejde med de 3 årige. Vi føler ofte det er for svært for dem eller de ikke forstår hvad vi vil. Sætter vi for store krav? Har vi for store forventninger?
Vi skal huske at se på udgangspunktet med de 3 årige. Det skal være mere konkret og mere voksenstyret når der arbejdes med denne aldersgruppe.
Vi kom igen til at tale om hvordan man skal arbejde med science i børnehaver. Vi så på Esbjerg kommunes science strategi.
Dagtilbud (Esbjerg kommune.dk) http://science.esbjergkommune.dk/dagtilbud.aspx
Dagtilbud
Børn skal med støtte og vejledning af voksne:
• have mulighed for oplevelser med natur og materialer
• udvikle interesse for og viden om naturen
• sanse naturen og lege i den
• få begyndende kendskab til at kunne kategorisere og systematisere
Ingen kommentarer:
Send en kommentar