Praksisafprøvning.
Naturfænomenet skygger!!!!I gruppen med de 3 årige arbejder jeg videre med målet om at børnene får kendskab til skygger og har taget udgangspunkt i vores tiltag. (smittemodel)
Vi læser stadig bogen hver dag og børnene er meget optaget af bogen. Vi har nu delt de 14 børn i 3 små grupper. Dette fungere bedre og der kommer flere ord på og forløbet udvikler sig. Børnene husker mere og mere hvad der sker i bogen og de opdager nye ting.
Vi har været i skoven hvor vi legede vi var kaniner og jeg var den store ulv. Vi løb, gemte os bag træer og børnene var optaget af legen og jeg er sikker på at de kunne relatere til bogen.
Solen skinnede, så på gåturen over til skoven opdagede vi skygger. Et af børnene sagde: Se en flagskygge!!
Når der kom en sky var jeg bevidst om at sætte ord på uden at give svar!!!! Jeg sagde: hov.... hvor blev skyggen af!!! Så kiggede de forundret rundt - der er ingen af børnene der overhovedet tænker på at solen har noget med skyggerne at gøre.
Nogle få af børnene bruger nu begrebet skygge, hvor de i starten kaldte alle skygger for "den sorte kanin".
Vi er i gang med at male små toiletruller hvide, så børnene kan lave deres egen kanin.
Vi har også lavet et skovbillede, et skilt, en ulv og en kanin, så børnene kan lege med det.
Jeg forsøger at se skygger/sol og benævner det hvor det er muligt og giver mening. En dag legede en dreng med en kanin og jeg fik ham ud i vores gang hvor der var en solstribe.
Vi legede at kanin var ude at gå en tur og han opdagede med det samme skyggen og sagde begejstret: Se det er sorte kanin!!! :-) Han brugte ikke ordret skygge, men han havde en god oplevelse.
En af dagene i skoven var børnene interesseret i blade og fandt mælkebøtter. Vi samlede forskellige blade og tog nogle med hjem. Tænker vi næste gang i skoven kan finde blade igen og se på forskelle og ligheder og kategorisere træerne.
Børnene eksperimenterede også med at puste til mælkebøtter :-)
Jeg tænker stadig om fænomenet skygger er for abstrakt og tænker meget på hvordan jeg kan gøre det mere konkret. Dog kan jeg se børnenes begejstring for bogen og jeg tænker at fortællingen er et godt udgangspunkt. Og jeg tænker at sætningen "Man har ikke viden, men skaber den sammen, mens man arbejder, leger og undersøger" passer meget godt på det jeg pt gør sammen med disse børn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar