mandag den 23. maj 2016

læsenoter, læring i naturen

Uha...tiden flyver af sted og jeg synes jeg har mange bolde i luften og meget at forholde mig til!!

  • Jeg tænker meget i teorier og læser og forsøger at få styr på det.

  • Jeg tænker på opgaven og er ret sikker på jeg vil skrive om børns læring i naturen, da jeg generelt er optaget af, hvordan børn lærer og jeg er blevet mere bevidst om, hvor meget de kan lære i naturen hvis der er de rette betingelser. 

  • Jeg forsøger at arbejde science-agtigt med mine små 3 årige og give dem kendskab til skygger!! Se.... det er en stor udfordring og ret sjovt og spændende.

  • Og derudover passer jeg mit arbejde!! :-) Hvilket også er vigtigt

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har igen læst kap.2 ( Læring i naturen) i Natur og udeliv:

S.27. Vi skal formulere intentioner om det værdifulde i at være i og at lære i naturen.
(Dette skulle der gerne stå noget om i vores arbejds- og værdigrundlag)

S.27. Kompetence mål: have fokus på børns naturoplevelser og naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.

S.28. Naturdidaktik?? Hvorfor være i naturen? Hvorfor lære om naturen? Hvorfor forholde sig til naturen? Vi skal som pædagoger overveje hvordan vi vil iscenesætte, motivere og igangsætte et forløb med den gruppe vi arbejder med.

s.30. Knud Illeris: Mennesket er skabt til læring - mennesket er dømt til læring. Han mener at intet menneske kan undgå at lære. (evt mere om Knus Illeris og hans syn på læring)

S.35. Børn lærer det de lærer, på baggrund af en række faktorer som motivation, social baggrund og trivsel.
Socialkonstruktivistisk formel:

Pædagogen iscenesætter/støtter/forstyrrer barnets læreproces
 
 
Barnet ændre sin viden om noget nyt til noget nyt
 
 
som hverken er pædagogens viden eller det barnet vidste før.
 
S.37. Den sociale sammenhæng har betydning og omgivelserne kan betyde meget for motivation. Når børn får anledning til at undre sig eller reflektere en ekstra gang, er der et godt grundlag for at lære.
 
 
S.40. Vygotsky ser læring som grundlag for udvikling. Barnets nærmeste udviklingszone.
 
S.43. John Dewey Learning by doing.  Børnenes erfaringer er vigtige og erfaringer ikke er det samme som viden. Børnene skal handle konkret, gøre egne erfaringer og bruge kroppen.

Citat: "Erkendelsen af et naturligt udviklingsforløb opstår altid i forbindelse med situationer, der involvere en "learning by doing" - man lærer ved at gøre. Færdigheder og beskæftigelser danner det første stadium af læringen".
 
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar