Natur og udeliv.
(Underviser Ib)
Vi startede dagen med at være på tur ude ved vadehavet. Ib havde medbragt bestemmelsesnøgler, undersøgelsesbakker, bøger, forskellige net, si og forstørrelsesglas.Det var dejligt med frisk luft og skøn natur - det var en smule koldt og vi talte om, at det er forståeligt, at det kan være svært at fange børns opmærksomhed hvis de fryser :-)
Vi fandt:
Slikkrebs
Strandkrabbe
Børsteorme
Ribbegople
Blåmusling
Hjertemusling
Sandmusling
Østersømusling
Rur
Pungreje
Hestereje
Tangloppe
Østers
Forskellige kategorier:
Krebsdyr. - Bløddyr. - Øvrige dyr.
Der kan bruges bestemmelsesnøgle til at kategorisere. (systematik)
Hvad kan vi ligge mærke til/skelne imellem forskellige grupper af dyr? Børnene kan se på forskelle. Vi skal også ved vadehavet tænke på hverdagssprog/naturfaglige begreber. (hverdagsviden og videnskabelig viden)
Vi skal se på hvad børnene er nysgerrige på/hvad er de optaget af? Vi skal tage udgangspunkt i det børnene ved.
Hvad snakker vi med børnene om når muligheden byder sig? Vi skal bevare børnenes nysgerrighed.
Naturlig faglig dannelse.
1) Naturoplevelsen kan have betydning forselvforståelse og livsanskuelsen.
2) Naturoplevelsen kan give mulighed for
konkrete erfaringer med hensigtsmæssig
omgang med vore omgivelser.
Naturen virker på en eller anden måde beroligende. Naturen vil os ikke noget bestemt/den stiller ikke krav til os om noget.
Almen dannelse/dannelsesperspektiv.
Argumenter for naturfaglig dannelse:
Økonomiargumentet (Vi talte om at Esbjerg kommune bruger dette argument, når de vil uddanne science-ambassadører med henblik på at kommunen har brug for flere ingeniører)
Nytteargumentet
Demokratiargumentet
Kulturargumentet
Didaktiske overvejelser:
Hvordan kan et dannelsesmæssigt sigte ses i jeres overvejelser om pædagogiske praksis i naturen, hvis sigtet (målet) er det deltagende selvstændige og kritiske barn?(Hvordan kan man praktisere en praksis der lige netop understøtter dette, så barnet bliver deltagende, selvstændig og kritisk.)
- Læringssynet er at børn lærer gennem kroppen og at vi voksne er medaktive og medundersøgende. Vi skal ikke give dem svarene, men giver dem muligheden for at undersøge og eksperimentere, så de selv finder svar og får lyst til at stille nye spørgsmål.
- Lade børnene afprøve hypoteser og finde "deres spor". Dette er langsigtet dannelse, da børnene lærer selv at finde frem. Man understøtter nysgerrigheden. Man kommer til at tro på egne evner og formåen.
- Inddrage børn i at sortere affald/ skrald i naturen/ nedbrydning. Hvorfor i forhold til målet?
- Systematisere/kategorisere - forstå sammenhænge og blive selvstændige.
- Positivt og engageret samvær i naturen. Dette er meget vigtigt i det pædagogiske arbejde. Vores engagement og begejstring smitter af på børnene.
Dagen i dag har budt på mange oplevelser:-) Vi skulle nu partere en fisk og undersøge fisken! Derefter undersøge knogler og kranier - finde frem til hvilket dyr det er. (Vi benyttede et hæfte vi har bestilt) Kategorisere, stille spørgsmål og finde svar. Se på forskelle og ligheder. Vi sluttede dagen med at undersøge uglegylp!
Jeg tænker at alt dette er spændende og lærerigt. Jeg har ikke prøvet at arbejdet med fisk, knogler, kranier og uglegylp med børn, men tænker at hvis vi havde et projekt om dette kunne det være spændende.
Jeg tænker umiddelbart et længerevarende projekt hvor målet kunne være: kendskab til dyr i vandet.(dette er jo ret bredt og evt. indsnævres til dyr i havet eller ved å/sø)
Så ville vi lave en projektbeskrivelse/smittemodel og komme omkring alle læreplanstemaer!! Vi ville tænke i læringsmiljøer, børnenes forskellige behov og læringsstile, tid, ro og gentagelser og hele tiden være bevidste om vores syn på læring og på vores rolle. Der skal være tid til at observere, reflektere og evaluere, så vi undervejs kan følge børnenes spor/interesser.
Vi har tidligere haft projekter hvor vi har været ved vadehavet og har fanget krabber, fundet muslinger, sandorm osv. Hvad er så anderledes nu hvor jeg skal se på dette med "scienceambassadør-briller"??? Vi skal nok være mere skarpe på naturfaglig viden, så det ikke kun bliver hverdagsviden. Dog tænker jeg - det vi ikke ved, kan vi finde ud af sammen med børnene!!!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar