onsdag den 13. april 2016

Praksisafprøvning - Onsdag d. 13/4-2016


Jeg har i dag været i den lille skov med 4 børn fra ældste gruppe. (Villads, Thorbjørn, Freja og Andrea)

Børnene var meget glade for at skulle med i skoven og de var meget klar! På vej derover talte de om at det var dejligt at vi kun var 4 børn. "Så er der ikke så meget larm", sagde Villads :-)

Ovre i skoven startede vi ved bord/bænke-stedet og jeg spurgte børnene om de vidste hvad en insekt er! De sagde: Humlebi, larve, bænkebidder og edderkopper. Thorbjørn mente også at en bænkebidder kan nappe.

Jeg fornemmede at de ikke rigtig vidste hvad jeg ville og da Freja fik øje på en lille edderkop på bordret lagde vi den i en undersøgelsesbakke og begyndte at tale om den. De talte deres ben og da jeg spurgte om en edderkop er en insekt sagde de JA. Hmm..... derfor tog jeg bestemmelsesnøglen frem og vi begyndte at finde frem til at en edderkop er en spindler. Jeg forklarede dem kort om bestemmelsesnøglen og de kunne genkende tallet 6 og 8 og mange af dyrene.

 
 
Derefter gik vi på jagt efter bænkebidere og de startede med at kigge i skovbunden. Vi talte undervejs om hvor en bænkebidder kan bo og de mente under et træ. Det første børnene fandt var to frøer. De skulle lige undersøges inden vi kunne gå videre.
Alle 4 børn var meget optaget og der var ingen der var bange for at røre ved både frøer, edderkopper, biller og bænkebidere.



Tilbage ved bordret undersøgte børnene de bænkebidere vi havde fundet og de afprøvede lup/forstørrelsesglas. Børnene talte ben, så på farver og var i det hele taget bare optaget af at røre og undersøge. På et tidspunkt kom et meget larmende F16 fly forbi (de flyver tit hen over vore område) og vi kom til at snakke om, om en bænkebidder kan lide høje lyde. Har den mon ører? Børnene kunne ikke se nogle ører!

Freja var også optaget af en bille hun havde fundet og jeg hjalp hende med at bruge bestemmelsesnøglen.


Jeg spurgte om børnene havde set bænkebidder hjemme på legepladsen og det kunne de ikke lige huske. Jeg foreslog at vi kunne lave en kartoffelfælde og derved måske kunne fange nogle på legepladsen. Vi lavede fælderne og gik hjem og fandt en plads til dem bag ved børnehaven. Børnene var optaget af at lave fælderne og optaget af at finde ud af om der overhovedet er bænkebidere på legepladsen.





Refleksion:
Jeg undre mig over at de ikke nævner flere forskellige krible krable dyr og at de ikke kender ordret "insekt". Da vi kiggede på bestemmelsesnøglen kendte de flere dyr, men brugte ikke naturfaglige ord. Jeg ved at disse børn tidligere har været med i et krible krable projekt, men der har muligvis ikke været opmærksomhed på naturfaglige begreber.

Jeg synes børnene var gode til at bruge bestemmelsesnøglen og var gode til at undersøge de forskellige dyr de fandt. Jeg tænker at der med denne gruppestørrelse var mulighed for at fordybe sig og være medundersøgende. det var en rigtig god oplevelse.

Jeg synes det var en udfordring at skulle "det hele" på en gang. Altså være nærværende med børnene, tage billeder, skrive lidt ned osv. Sidste praksisafprøvning gjorde vi i gruppen og havde fordelt rollerne, hvilket giver noget andet.
Jeg kunne godt tænke mig at tage de samme børn med i skoven igen og gøre det samme. Jeg vil gerne være mere skarp på at stille spørgsmål som får børnene til at se på forskelle og ligheder på forskellige dyr.

I morgen ser jeg frem til at prøve dette med nogle af de yngste børn.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar