tirsdag den 19. april 2016

Praksisafprøvning med yngste børn

Praksisafprøvning Torsdag d.14/4-2016 med de yngste børn.

Torsdag gik vi i skoven med 8 børn fra yngste gruppe. (det var ikke muligt med en mindre gruppe)

Jeg medbragte:
  • 4 laminerede bestemmelses-nøgle-ark.
  • Forskellige slags forstørrelsesglas.
  • Undersøgelsesbakker.
  • Kartofler, elastik og knive til at lave kartoffelfælder af.
Jeg vil være opmærksom på at give børnene tid og plads til oplevelsesfasen, undersøgelsesfasen og refleksionsfasen. Jeg vil lytte til hvad børnene siger og være medundersøgende.


Ud fra mine oplevelser med de ældste børn dagen før var jeg opmærksom på at de yngste børn lige er startet i børnehave. Bare det at gå over i skoven og være i skoven er en oplevelse i sig selv.

Vi startede med at vise dem undersøgelsesbakken og sagde at de smådyr de fandt måtte de ligge deri. Derefter ikke så meget snak, men i gang med at lede!

Børnene gjorde det vi gjorde!! Sidde/kravle rundt og lede efter dyr under bladene. De skulle guides meget. To af drengene ville hellere lege med pinde.
Jeg fornemmede at de ikke var klar til at arbejde med forstørrelsesglas osv. og derfor blev dette i tasken.
Jeg tog bestemmelsesnøglen frem og dem ville de gerne kigge på/lege med. De brugte den til at kigge på og de kunne kende nogle af dyrene.

 
De bænkebidere vi fandt kiggede vi på. De var meget optaget af bare at kigge og røre og jeg tænker at vi skal prøve det igen og igen. Det er vigtigt at de får flere erfaringer og oplevelser med at finde smådyr før vi går videre. Jeg tænker at de er i oplevelsesfasen og det er vigtigt at pædagogen ikke taler for meget. Når børnene er videre i undersøgelsesfasen skal kan pædagogen stille spørgsmål som lærer barnet at iagttage. Spørgsmålene kunne handle om kendetegn, forskelle, ligheder osv. 
 
Jeg synes det er spændende at se på børnenes opmærksomhed. Vi taler meget om at børn skal lære at være opmærksomme og det er vigtigt de kan fordybe sig. Jeg vil derfor se nærmere på kapitlet om børns opmærksomhed i bogen "Se her! Om børns opmærksomhed og pædagogens rolle. 
 
Børns opmærksomhed (Fischer, U & Leicht Madsen, B. 2001)
 
S.112 -  Der tales om at et barn ikke nødvendigvis er uopmærksom, men har sin opmærksomhed på noget andet. (Set i forhold til turen i skoven var de to drenge ikke uopmærksomme de var bare optaget af at lege med pinde)
s.114 - sproget hat stor betydning for opmærksomhed. Sproget er en måde at dirigere og skabe opmærksomhed på.
s.115 - Et barn er mest opmærksom og opslugt, når det er aktivt handlende med noget konkret materiale.
s.116 - Det konkrete appellerer til børnene. Det var tydeligt at børnene brugte deres hænder ligeså meget som de brugte deres hoveder.
s.118 - Opmærksomheden var afgørende mindre når pædagogen begyndte på mere eller mindre lange forklaringer. Når pædagogerne var medaktive, medopdagende, medoplevende og medundersøgende fik de børnene inddraget i gruppesituationen.  (Derfor skal pædagoger øve sig i at tale mindre og i stedet være medundersøgende sammen med børnene)
s.119 - Et budskab om opslugthed og opmærksomhed må være et af de vigtigste budskaber en pædagog kan udsende.
s.123 - At kunne lytte - at kunne tage imod - at kunne se barnets perspektiv. (Berit Bae)
s.128 - Kernepunktet er altså, om det der sker overhovedet giver mening for barnet - om det sker ud fra børnenes forudsætninger.
s.130 - opmærksomhedens tre faser. Oplevelsesfase - undersøgelsesfase - refleksionsfase.
  • Oplevelsesfasen: se her,
  • Undersøgelsesfasen: de er afprøvende,
  • Refleksionsfasen: de stiller spørgsmål,
Børnene gennemlever disse faser - ikke i samme tempo og de kan springe frem og til bage i faserne undervejs i processen.
 
s.139 - Piaget - opmærksomhed er en proces hvor barnet dirigere sit sanseapparat og sit kognitive system hen på omverdenen.
 
 
Jeg synes det er meget spændende at se på børns opmærksomhed og det er vigtigt at vi giver børnene mulighed for at komme igennem de forskellige faser.
 
 
                                                                          
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar