onsdag den 13. april 2016

Hvirvelløse dyr.


Undervisningsnoter d.12.april

I dag d.12.april startede vi med at tale om de forløb vi havde lavet i sidste uge. Det var spændende og inspirerende at høre, hvad de andre grupper havde oplevet og erfaret i deres forsøg.

Hvirvelløse dyr.

Vi talte om hvad der kendetegner insekter, spindlere og hvirveldyr. Der findes to grupper af insekter. (Insekter som har fuldstændig forvandling og ufuldstændig forvandling) De har forskellig livscyklus.
  • Fuldstændig forvandling. (Myrer, sommerfugle, bier, myg osv)
  • Ufuldstændig forvandling. (Græshoppe, guldsmed osv)

Hvilke overvejelser er centrale i det pædagogiske arbejde med hvirvelløse dyr.

  • Finde ud af hvad børnene allerede ved.
  • Give tid og ro til de tre faser i opmærksomhed. (Oplevelsesfasen, undersøgelsesfasen, refleksionsfasen) (Gå foran, ved siden af og bagved børnene)
  • Learning by doing! Hands on.
  • Kendskab/grundviden om dyr i nærmiljøet.
  • Brug af værktøj. (Lup, bakker osv.) Her skal vi være opmærksomme på at lade børnene bruge deres hænder først, så værktøjet ikke flytter børnenes fokus.
  • Sætte de rigtige begreber på.
  • At de voksne er medundersøgende og medundrende.
  • Formidlingsform - personlig fortælling i stedet for forklaringer.
  • Arbejde i små grupper. (4-6 børn)
Børnene skal lære at iagttage. Det er vigtigt at gøre børnene opmærksomme - de kan se på "kendetegn", "forskelle" eller "ligheder".

På dyrejagt:

Vi gik ud i området med forskelligt værktøj til at indsamle smådyr med. (net, forstørrelsesglas, bakker, insektsuger osv)
Vi fandt mange forskellige smådyr. (bænkebidere, skolopendere, tusindben, orm, myg osv)

Jeg fandt ud af at en bænkebider ikke er en insekt, men et krebsdyr og at en skovflåt ikke er en tæge, men en mide:-) :-)

Derefter var vi tilbage i klassen og undersøge de forskellige dyr vi havde fundet og afprøve forskellige ting. Vi brugte blandt andet en digital mikroskop - det var meget spændende og det var meget let at se mange detaljer på dyrene. Jeg tænker at det kunne være en god ide at indkøbe sådan nogle:-)




Hvad vil jeg gøre i morgen/indtil næste gang?

Jeg vil tage i den lille skov og finde bænkebidere eller insekter. Det kunne være spændende at tage i skoven med de yngste og de ældste og observere forskellen på hvad børnene gør og siger. Jeg vil lave kartoffelfælder for at vække børnenes interesse for at fange flere dyr.

Onsdag d.13/4 vil jeg tage 4 børn med fra ældste gruppe over i den lille skov.
Torsdag d.14/4 vil jeg tage 3-4 børn med fra yngste grupper over i den lille skov.

Jeg vil medbringe:
  • 4 laminerede bestemmelses-nøgle-ark. (Et til hvert barn så de har mulighed for at benytte den individuelt)
  • Forskellige slags forstørrelsesglas.
  • Undersøgelsesbakker.
  • Kartofler, elastik og knive til at lave kartoffelfælder af.
Jeg vil være opmærksom på at give børnene tid og plads til oplevelsesfasen, undersøgelsesfasen og refleksionsfasen. Jeg vil lytte til hvad børnene siger og være medundersøgende.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar