Undervisningsnoter d.18/4-2016
Progression - begreber og abstraktionsniveau.
Når noget går fra at være abstrakt til at være noget konkret. Der sker en progression som stiller større og større krav til abstraktionsniveauet.
Abstraktion stige!!
- Oplevelse - samle ind - sammenligne - efterligne - eksperimentere - kreativitet - arbejde.
På tur i skoven efter smådyr! (Med de ældste børn og senere de yngste børn)
Ud fra mine observationer synes jeg de 3 årige var i gang med at "opleve" og "samle ind". Det var helt tydeligt at de havde nok i oplevelsen med at finde smådyr i skovbunden.
Jeg tænker at der skal gives plads til at de kan opleve og indsamle flere gange og min rolle vil være at stille spørgsmål der kan få børnene vider op ad stigen. Jeg kan stille spørgsmål der får børnene til at sammenligne og efterligne.
Børnene er i gang med at gøre sig nogle erfaringer.
Jeg tænker at John Deweys syn på læring understøtter dette. Han beskriver det som Learning by doing (s.42-45 i natur og udeliv) I hans læringsteori er børnenes erfaringer vigtige og han beskriver, at erfaringer ikke er det samme som viden. Børnene skal handle konkret, gøre egne erfaringer og bruge kroppen.
Citat: "Erkendelsen af et naturligt udviklingsforløb opstår altid i forbindelse med situationer, der involvere en "learning by doing" - man lærer ved at gøre. Færdigheder og beskæftigelser danner det første stadium af læringen".
Når jeg er på tur i den lille skov med de yngste børn og de er i gang med at opleve og indsamle er de i det første stadium af læringen. Her er det vigtigt at de får en god oplevelse, da det er denne erfaring de tager med sig!!
Et forløb om naturfænomenet skygger!
Progression om skygger. Dette er noget konkret der kan eksperimenteres med.På jagt efter skygger både ude og inde - eksperimenter med skygger.
Det er relevant at arbejde med grundlæggende ting som vækker børnenes interesse for at eksperimentere.
Dialogisk læsning:
Jeg har ledt efter en bog som vi skulle bruge til de 3 årige. Den skulle gerne handle lidt om skov, give anledning til bevægelse, sproglig udvikling og her er den:-) :-) Den skulle gerne kunne komme rundt om læreplanstemaerne.Alsidig personlig udvikling: Sætte ord på de følelser der er i bogen, give udtryk for følelser osv.
Sociale kompetencer: Fællesskabsfølelse, samarbejde osv. Fri for mobberi kunne muligvis også indtænkes - de følelser kaninen har.
Sproglig udvikling: Der er mange begreber i bogen og ved at benytte dialogisk læsning udvikles sproget.
Krop og bevægelse: Bogen foregår i en skov og det giver anledning til at vi skal ud i skoven og bevæge os og undersøge "skygger".
Naturen og naturfænomener: At arbejde med skygger og eksperimentere med dette.
Kulturelle udtryksformer og værdier: Synge, læse og arbejde kreativt med udgangspunkt i bogen.
Tænker jeg evt kan lave en smittemodel på arbejdet med denne bog.
Vejledning af kolleger og ledelse/Strategi for sammenhæng i naturfag!
Udfordringer/ideer:- Man skal gøre det tydeligt for kolleger, at der kan arbejdes med flere læreplanstemaer samtidig med Science. Det er flere i gruppen der giver udtryk for at deres kolleger ikke ville være specielt interesseret i at skulle noget mere/noget nyt.
- Man skal gøre det simpelt. Vores kolleger skal føle at de også kan!! Science er ikke svært. Konkrete eksempler.
- En udfordring kan være økonomi i forhold til timer, forberedelse og tid generelt. Man kunne lave en tabulex-gruppe, så man kan inspirere hinanden. Vi skal være en del af en netværksgruppe. Jeg tænker at det vil være fint med en science-tovholder i hvert hus. Vi kunne have et Science-netværk i Ribe hvor vi kan udveksle ideer og evaluere. Evt. 2 møder om året. Jeg tænker at rollen som ambassadør må være formidle, men ikke igangsætte rundt i husene. Det kunne være tovholders rolle. Vi talte om at det kunne være en ide at invitere områdelederne, så vi kunne være i dialog om vores rolle.
- Hvordan får vi vores kolleger til at brænde for dette? Lave en inspirationsaften. Uddele artikler.
- Definere hvad science er, hvad pædagogens rolle er og vores læringssyn.
- Områdelederen må blive vores samarbejdspartner.
- Vi må tænke positivt og have en forventning om at vores kolleger gerne vil arbejde videre med science.
Planlægning af fokuspunkter/interesseområde!
Kompetencemålene - hvor i processen er du nu? Hvad er du optaget af?Jeg er optaget af børns læring og pædagogens rolle.
Jeg synes også det er spændende at se nærmere på børns opmærksomhed.
Jeg er også optaget af hvordan jeg skal formidle dette videre til kolleger.
- Pædagogens rolle (Litteratur: Børn og naturvidenskab - Ingela Elfström, m.fl.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar